؟ بخشنامه حذف نمره پایان نامه

آیا نمره پایان نامه در معدل کارشناسی ارشد تاثیر دارد؟

پایان نامه یکی از مراحل مهم در گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی یعنی دوره کارشناسی ارشد و دکترا می باشد و دانشجویان مدت زمان زیادی را برای پیگیری و انجام آن در طول مدت زمان تحصیل خود می گذارند. حالا سوالی که برای بسیاری از دانشجویان پیش آمده است این است که آیا پایان نامه در معدل تاثیر دارد؟ بخشنامه جدید نمره پایان نامه ارشد چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله جواب سوال خود را پیدا کنید.

شما می توانید درخواست خود را برای انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری ، انجام پروپوزال ، انجام مقاله و… به موسسه پایان نامه جو ارائه نمایید تا کارشناسان ما آن را به دقت بررسی کرده و درباره نحوه انجام، شرایط و مدت زمان انجام و هزینه آن با شما تماس حاصل نمایند و نکات لازم را برای شما بیان نمایند. همچنین شما می توانید با شماره تماس 09352458540 – 02155667116 یا از طریق واتساپ موبایل – واتساپ دسکتاپ و یا تلگرام با ما در ارتباط باشید.

نمره پایان نامه چیست؟

وقتی که دانشجو بعد از پایان دوره تحصیلی خود اقدام نوشتن پایان نامه می کند و باید در طی جلسه دفاع از پایان نامه خود در مقابل استاد داور دفاع کند. و بعد از دفاع کردن و پاسخ دادن به سوالات اساتید نمره ای که با توجه به کیفیت پایان نامه و محتوایی آن و همچنین نحوه دفاع کردن نمره به دانشجو می دهند.

اهمیت نمره پایان نامه

در گذشته اهمیت نمره پایان نامه بسیار بیشتر از امروزه بوده است، زیر در گذشته نمره پایان نامه در معدل کل دانشجو تاثیر می گذاشت. اما به توجه به قوانینی که بعد از از نیم سال اول تحصیلی 94 – 95 وضع شد، دیگر نمره پایان نامه در معدل تاثیر نخواهد داشت. اما باز هم با این وجود نمره پایان نامه برای دانشجو ها هم آنقدر بی اهمیت نیست. زیرا هرچه که دانشجو بخواهد مقاطع تحصیلی بالاتر را طی کند. نمره پایان نامه خوب تاثیر بسیار زیادی در جهت پذیرش دانشجو در مقاطع بالا دارد.

پایان نامه باید بر طبق اصول و استانداردهای ویژه ای نوشته شود و در نهایت پس از دفاع نمره ای به آن داده می شود. نحوه نمره دهی یه پایان نامه در دانشگاه ها و رشته های مختلف متفاوت است. ممکن است در برخی از رشته ها نمره پایان نامه از 20 محاسبه شده و در برخی دیگر سقف نمره پایان نامه 18 باشد. در این صورت نمره پایان نامه از 18 محاسبه شده و دو نمره نیز به منظور انجام امور تحقیقاتی مانند چاپ مقاله به دانشجو تعلق می گیرد. هر چقدر مقاله مورد نظر در ژورنال های با اعتبار بیشتر چاپ شده باشد نمره نهایی نیز بالاتر خواهد بود.

اما هیئت داوران بر چه اساس نمره پایان نامه را تعیین می کنند؟ در ادامه با ما باشید تا با نکات بیشتری در این خصوص آشنا گردید.

 

تاثیر نمره پایان نامه در معدل کارشناسی ارشد

با توجه به نکاتی که برای نمره دهی پایان نامه گفته شد، این سوال پیش می آید که آیا نمره تز و پایان نامه بر معدل کل دانشجو تاثیری دارد یا خیر؟ پاسخ به این سوال تا پیش از سال 95 مثبت بود اما در این سال این قانون تصویب شد که نمره پایان نامه هایی که بعد از سال 95 نوشته می شوند، تاثیری بر روی معدل نخواهد داشت. بدین ترتیب نمره پایان نامه به عنوان یک نمره جداگانه از معدل در رزومه دانشجو ثبت می گردد و با سایر نمرات دروس گذرانده شده جمع نخواهد شد.

برای محاسبه نمره پایان نامه و تاثیر آن در معدل به دو دوره زمانی تقسیم می شود. ورودی های قبل از نیم سال اول تحصیلی 94 – 95 نمره پایان نامه در معدل دانشجویان محاسبه می شده است و تاثیر گذار بوده است.

بخشنامه جدید حذف نمره پایان نامه ارشد

اما بر اساس بخشنامه جدید که بعد از نیم سال اول تحصیلی 94 – 95 ابلاغ شده است، نمره پایان نامه در معدل کل دانشجویان دیگر تاثیری ندارد و دیگر نمره پایان نامه به صورت میانگین در معدل کل محاسبه نمی شود و همچنین نمره دهی به پایان نامه ها به صورت کیفی می باشد.

بنابراین عدم تاثیر نمره پایان نامه در معدل در دوره کارشناسی ارشد برای دانشجویان بعد از ورودی نیم سال اول تحصیلی 94 – 95 لحاظ خواهد شد و ورودی های قبل از این نیم سال تحصیلی از تاثیر نمره پایان نامه در معدل خود بهره می برده اند.

البته کمپین های بسیاری در اعتراض به این قانون توسط دانشجویان شکل گرفت چرا که با این کار معدل کل بسیاری از دانشجویان پایین آمد، اما در حال حاضر به این کمپین ها رسیدگی نشده است و همچنان نمره پایان نامه تاثیری بر معدل کل ندارد. (برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید)

معیارهای موثر بر نمره پایان نامه

در ابتدا داوران و اساتید به موضوع پایان نامه توجه کرده و در صورتی که موضوع دارای نوآوری و خلاقیت باشد، نمره ای را به آن اختصاص می دهند. می توان گفت موضوع پایان نامه تاثیر بسیاری بر نمره دهی کلی دارد. در ادامه روند کار و آزمایش های انجام شده و متدهای مختلفی که برای کار صورت گرفته است نیز دارای نمره ای هستند که توسط اساتید تعیین می گردد.

آنالیز و تجزیه و تحلیل دیتاها و اطلاعات جمع آوری شده به شیوه ای علمی و در کنار هم قرار دادن آنها در پایان نامه می تواند نمره زیادی را به خود اختصاص دهد. استفاده از منابع و رفرنس های معتبر و جدید، نحوه ارائه پایان نامه، استفاده از تصاویر و اسلایدهای جذاب و قابل فهم، نحوه پاسخ گویی به سوالات در جلسه دفاع و غیره از جمله مواردی هستند که در نمره پایان نامه تاثیرگذار خواهند بود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسواتساپتلگرامسفارش