انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

آیا در انتخاب موضوع پایان نامه یا پروپوزال خود نیاز به کمک دارید و نمی دانید چه موضوعی را انتخاب کنید؟ آیا از مناسب بودن موضوعی که انتخاب کرده اید اطمینان ندارید؟ در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تحصیل می کنید، حتما می دانید که باید در ابتدای راه یک موضوع را برای پروپوزال و پایان نامه خود انتخاب نمایید. انتخاب موضوع پایان نامه دارای اصول و استانداردهایی است که باید رعایت گردد. در غیر این صورت موضوع توسط دانشگاه تصویب نشده و امکان کار کردن بر روی پایان نامه وجود نخواهد داشت.

برای قرار گرفتن در مسیر تحقیق و پژوهش نیاز است تا در ابتدا موضوعی انتخاب شده و ادامه مسیر با توجه به این موضوع طی گردد. در این مطلب ما به شما کمک می کنیم تا بتوانید موضوع پایان نامه و پروپوزال خود را انتخاب کرده و در انتها پایان نامه را نوشته و از آن دفاع نمایید.

شما می توانید درخواست خود را برای انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری ، انجام پروپوزال ، انجام مقاله و… به موسسه پایان نامه جو ارائه نمایید تا کارشناسان ما آن را به دقت بررسی کرده و درباره نحوه انجام، شرایط و مدت زمان انجام و هزینه آن با شما تماس حاصل نمایند و نکات لازم را برای شما بیان نمایند. همچنین شما می توانید با شماره تماس 0935245854002155667116 یا از طریق واتساپ موبایل – واتساپ دسکتاپ و یا تلگرام با ما در ارتباط باشید.

نکات مهم انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

برای انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال باید مراحل مختلفی را طی کرد تا بتوان در نهایت یک موضوع خلاقانه که خود فرد نیز به آن علاقمند باشد انتخاب گردد. پس از ورود به مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری، در ابتدا باید یک جستجوی علمی در زمینه رشته خود نمود تا بتوان علاقمندی خود را به موضوعات مختلف متوجه شد. مهمترین موضوع در انتخاب پایان نامه علاقه شما به آن موضوع است. پس از آن نیاز است تا مراحل زیر را برای انتخاب موضوع پایان نامه طی نمود:

انتخاب استاد راهنما

پس از این که علاقمندی خود را نسبت به یک حوزه خاص در رشته ای که در حال تحصیل هستید پیدا کردید، نیاز است تا رزومه یا CV اساتید مختلف بخش را مورد بررسی دقیق قرار داده و حوزه کاری آنها را مطالعه نمایید. پس از آن با استاد راهنمایی که در زمینه کاری که شما علاقمند به آن هستید فعالیت دارد، مشورت نموده و موضوع خود را انتخاب نمایید.

مطالعه منابع مختلف

پس از آن که حوزه مورد علاقه خود را انتخاب نمودید می توانید مقالات و کتب مختلف را مطالعه نموده تا به صورت دقیق تر نسبت به موضوع مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید. برای سرچ علمی نیاز است تا در google scholar کلمات کلیدی را جستجو کرده و از انواع مقالات جدید و قدیمی استفاده نمود. همچنین می توان اخبار روز دنیا را در رشته خود دنبال نمود و با توجه به نیازهای روز جامعه اقدام به انتخاب موضوعی کرد که بتواند مشکلی را از مشکلات جامعه حل نماید. جستجو در اینترنت نیاز به صرف زمان زیادی داشته و مهم ترین مرحله در انتخاب موضوع محسوب می گردد.

تسلط بر موضوع انتخابی

هر فرد ممکن است در حوزه خاصی دارای تخصص بوده و بیشتر تسلط وی بر روی آن حوزه باشد. کار کردن بر روی پایان نامه در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد باشید، حداقل دو سال زمان نیاز داشته و در صورت تحصیل در مقطع دکتری حداقل 4 سال نیاز به صرف زمان دارد. بنابراین فرد سال های زیادی را باید بر روی موضوعی که انتخاب کرده است وقت بگذارد. به همین دلیل تسلط بر روی موضوع انتخاب شده می تواند کمک بسیاری به دانشجو در نوشتن پایان نامه خود نماید. در صورتی که یک تسلط نسبی بر روی موضوع خود داشته باشید می توانید تایم کمتری را برای سرچ کردن گذاشته و یک پیش زمینه در رابطه با آن داشته باشید.

نوآوری و خلاقیت در موضوع پایان نامه و پروپوزال

موضوع پایان نامه و پروپوزال باید به گونه ای انتخاب گردد که  دارای خلاقیت و نوآوری بالایی باشد. در واقع موضوع انتخابی نباید تکراری باشد و تقلید صرف از مقاله های پیشین هم نباشد. برای این که بتوان یک موضوع خلاقانه و جدید را پیدا کرد باید مطالعه زیادی را در زمینه مورد علاقه خود نمود. مشورت با استاد راهنما نیز می تواند در انتخاب موضوع غیر تکراری و جدید به شما کمک نماید.

کاربردی بودن موضوع پروپوزال و پایان نامه

موضوعی که برای پایان نامه انتخاب می گردد باید دردی را جامعه دوا کرده و کاملا کاربردی باشد. همچنین بهتر است موضوعی را انتخاب نمود که بتوان با کمترین هزینه، کاری مفید را در جامعه انجام داد. رفع نیازهای اجتماعی در جوامع مهم ترین هدفی است که یک پایان نامه دنبال می کند. بدین شکل حتی در صورتی که تحقیقات شما به سر انجام نرسد و نتایج مثبتی به همراه نداشته باشد، باز هم می تواند گره ای را برای محققین آینده باز نموده و به جامعه در مسیر پیشرفت علمی کمک نماید.

قابل اجرا بودن موضوع پایان نامه

ممکن است برخی از موضوعات، دارای خلاقیت و ابتکار بسیار زیادی بوده و تکراری هم نباشند. اما انجام دادن آنها نیاز به تمهیدات ویژه ای داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است فردی در دانشگاهی تحصیل کند که دستگاه و تجهیزات مورد نیاز برای انجام عنوان پایان نامه وجود نداشته باشد. به همین دلیل در هنگام انتخاب موضوع پایان نامه باید به قابلیت اجرایی بودن آن توجه ویژه ای کرد چرا که ممکن است در آینده فرد دچار مشکل شود.

ویژگی های یک موضوع پایان نامه خوب

به طور کلی یک موضوع پایان نامه باید دارای ویژگی ها و خصوصیاتی باشد تا بتوان نام یک عنوان خوب را بر آن نهاد. از جمله ویژگی های عنوان پایان نامه و پروپوزال واضح و رسا بودن آن است. در واقع عنوان و موضوع انتخابی شما نباید دارای هیچ گونه ابهامی باشد و فرد با نگاه کردن به عنوان متوجه پیام کلی پایان نامه و پروپوزال گردد.

استفاده از کلمات اختصاری در عنوان پایان نامه ممنوع است. در متن اصلی پایان نامه نیز در صورتی که کلمات اختصاری به کار برده شوند باید از قبل به صورت کامل آنها را معرفی نمود. وجود کلمات اختصاذی در عنوان ممکن است خواننده را دچار ابهام نماید.

به کار بردن سوال در عنوان پایان نامه یا پروپوزال کار منطقی نمی باشد. عنوان پایان نامه باید به صورت جذاب و بدون هیچ گونه سوالی مطرح گردد.

علاوه بر آن عنوان پروپوزال و پایان نامه باید به گونه ای باشد که محتوای پایان نامه را به وضوح و روشنی بیان نماید. همچنین به متغیرهای وابسته و مستقلی که در پایان نامه به کار رفته است نیز باید در عنوان به آن اشاره گردد.

موضوع پایان نامه باید به گونه ای باشد که از نظر فرهنگی و سیاسی مغایرتی با قوانین کشوری نداشته باشد. ممکن است برخی کشورها دارای قوانینی باشند و در صورتی که موضوع پایان نامه با این قوانین در تضاد باشد، امکان تصویب آن توسط دانشگاه مورد نظر وجود نخواهد داشت. بنابراین نیاز است تا در صورتی که پایان نامه شما در حوزه این قوانین است، دقت کافی را به عمل آورید تا تلاش های شما به سرانجام برسد.

ممکن است برخی افراد تصور کنند که هر چه موضوع پایان نامه سخت تر و پیچیده تر باشد، نمره آنها بیشتر خواهد شد و سابقه علمی آنها درخشان تر خواهد بود. اما این تصور کاملا اشتباه است و بسیارند پایان نامه هایی که دارای موضوع ساده ای بوده و گره بزرگی را از مشکلات جامعه باز نموده اند.

تصمیم نهایی در مورد موضوع پایان نامه

پس از این که تحقیقات و بررسی های لازم در خصوص موضوع پایان نامه به عمل آمد و همچنین مشورت های کافی نیز با افرادی که در این زمینه دارای تخصص هستند انجام شد، می توان لیستی از موضوعاتی که انتخاب کرده اید را نوشته و سپس در رابطه با هر یک از آنها جستجوی دقیق تری را انجام دهید. دستگاه ها و تجهیزاتی که برای هر یک از این موضوعات باید استفاده شود، بایستی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت یک موضوع به عنوان موضوع اصلی پایان نامه و پروپوزال انتخاب گردد.

در نهایت باید گفت که موضوع پایان نامه تاثیر بسیار زیادی بر رزومه علمی فرد داشته و نیاز است تا با دقت و تحقیقات بسیاری انتخاب گردد. نوشتن مقاله، اپلای کردن برای دانشگاه های خارج از کشور، استخدام در مشاغل دولتی و … در صورتی که شما دارای یک موضوع پایان نامه خوب و مناسب باشید می تواند راحت تر صورت گیرد. پس نیاز است تا عوامل مختلفی را در نظر گرفت

 

بعد از انجام آزمایش های اولیه و اطمینان از علاقمندی به موضوع، نیاز است تا یک پروپوزال نوشته شده و بعد از تایید استاد راهنما، در سایت دانشگاه ثبت گردد. ثبت پروپوزال نیز نیازمند قوانین و اصول خاصی است که در صورت رعایت آنها، پروپوزال توسط دانشگاه تصویب می گردد.  پس از ثبت پروپوزال باید واحد پایان نامه را دریافت کرد و بعد از آن کارهای عملی و تحقیقاتی مرتبط با پایان نامه را انجام داد و در نهایت شروع به نوشتن پایان نامه نمود.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسواتساپتلگرامسفارش