پایان نامه کارشناسی ارشد چند واحد، چند فصل و صفحه است

لازمه فارغ التحصیل شدن در مقاطع تحصیلات تکمیلی، نوشتن پایان نامه و دفاع از آن است. نوشتن پایان نامه نیاز به رعایت اصول و قوانینی دارد و باید مراحل مختلفی برای ثبت آن طی گردد. علاوه بر آن یک پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری شامل فصل ها و صفحات مشخصی است که دانشجو باید این موارد را رعایت نماید. برای نوشتن پایان نامه در ابتدا دانشجو باید یک پروپوزال را با اصول مشخص به دانشگاه ارائه داده و در صورت تصویب پروپوزال اقدام به دریافت واحد پایان نامه و نگارش آن نماید. این که پایان نامه ارشد چند واحد، چند فصل و چند صفحه است در این مقاله به تفصیل توضیح داده شده است.

پایان نامه کارشناسی ارشد چیست؟

دانشجویان کارشناسی ارشد که پژوهش محور هستند باید در تیم سال سوم تحصیلی خود اقدام به دریافت واحد پایان نامه نمایند. پایان نامه در واقع یک پروژه تحقیقاتی است که دانشجو در آن به بیان یک مسئله در حوزه رشته خود پرداخته و تلاش می کند تا به پاسخ به این مسئله بپردازد. برای نگارش پایان نامه نیاز است تا از کتاب ها و مقالات مختلفی استفاده کرد تا بتوان یک پایان نامه معتبر را ارائه داد. پایان نامه ها ممکن است کمی یا کیفی باشند. در واقع بسته به رشته ای که دانشجو در آن تحصیل می کند ممکن است پایان نامه نیاز به انجام آزمایش های عملی داشته باشد و یا این که به صورت تحلیلی بوده و نویسنده پایان نامه باید موضوع مورد نظر خود را با توجه به منابع علمی مختلف تحلیل و تفسیر نماید تا به نتایجی دست یابد.

در انتهای نیم سال تحصیلی چهارم نیاز است تا دانشجو از پایان نامه ای که نوشته است در حضور اساتید و داوران مختلف دفاع نماید. در صورتی که دانشجو نتواند در پایان ترم چهارم از پایان نامه خود دفاع نماید بایستی برای تحصیل در ترم پنجم خود درخواست سنوات نماید. این سنوات در صورتی که فرد دانشجوی دانشگاه دولتی باشد نیازی به پرداخت هزینه نداشته اما در صورت تحصیل در دانشگاه های غیر دولتی باید هزینه ای پرداخت گردد.

پایان نامه ارشد چند واحد است؟

به طور کلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید 32 یا 33 واحد درسی را در طی دوران دو ساله تحصیل خود بگذرانند. واحدهای تئوری در برخی رشته ها 26 واحد و در برخی دیگر 27 واحد است. پایان نامه نیز 6 واحدی است که در نهایت مجموع واحدهای دریافتی 32-33 واحد می گردد. دانشجویان کارشناسی ارشد باید در هر ترم تحصیلی حداقل 8 واحد و حداکثر 14 واحد را بردارند که معمولا به دلیل وجود دروس پیش نیاز حدود 9 واحد درسی در هر ترم تحصیلی برداشته خواهد شد.

این نکته قابل ذکر است که دv صورتی که معدل کل دانشجو از 14 کمتر باشد امکان دفاع از پایان نامه برای وی وجود ندارد و باید دروسی را به عنوان دروس جبرانی برداشته تا معدل وی ترمیم گردد.

گاهی ممکن است دانشجو قصد دفاع از پایان نامه را در یک ترم داشته باشد و واحد آن را اخذ کرده باشد. اما به هر دلیل موفق به انجام دفاع نشده باشد. در این صورت نیاز است تا در ترم جدید نیز باید به عنوان تمدید پایان نامه اخذ شده و برای دفاع در این ترم تلاش نماید.

پايان نامه ارشد چند فصل دارد؟

هنگام نوشتن پایان نامه، دانشجو ممکن است سردرگم بوده و نداند که نوشتن تز خود را از کجا آغاز نماید. البته این امر طبیعی است چرا که پایان نامه شامل فصول متعددی است و صفحات مختلفی دارد که فرد باید با آگاهی و تسلط کامل به نوشتن آنها بپردازد. پایان نامه ها معمولا دارای 5 فصل کلی هستند. البته ممکن است تعداد این فصول بسته به رشته و دانشگاه ها کمی متفاوت باشد.

چکیده پایان نامه: پیش از آغاز فصل اول پایان نامه نیاز به نگارش چکیده ای است که بتوان با مطالعه آن به محتوای کلی پایان نامه و کارهایی که انجام گرفته است پی برد. در چکیده به موارد مختلفی مانند هدف از نوشتن پایان نامه، مسئله تحقیق، یافته ها، تجزیه و تحلیل های کلی و کلمات کلیدی اشاره می شود و معمولا در حد یک پاراگراف 300 کلمه ای نوشته خواهد شد.

فصل اول پایان نامه: پس از نوشتن چکیده، باید به سراغ نوشتن فصل اول پایان نامه رفت. فصل اول باید دارای یک مقدمه باشد که به معرفی موضوع پرداخته و آن را به صورت جزئی توضیح دهد. پس از این که مقدمه نوشته شد در این قسمت باید طرح مسئله را بیان نمود و دلیل بررسی موضوع مورد نظر را بیان نماید. در واقع دانشجو باید ابعاد مختلف موضوع را مورد بررسی قرار داده و دلیل انتخاب آن را به صورت علمی توضیح دهد. موضوع انتخاب شده باید نیاز جامعه بوده و کاملا کاربردی باشد. در انتهای فصل اول واژگان کلیدی باید به طور کامل معرفی شده و هر کلمه و واژه ای که قرار است در فصول بعدی پایان نامه مورد استفاده قرار گیرند در این بخش معرفی گردند.

فصل دوم پایان نامه: فصل دوم پایان نامه از اهمیت بالایی برخوردار است و در این فصل به معرفی کارها و تحقیقاتی که در گذشته در رابطه با موضوع مورد نظر توسط سایر پژوهشگران انجام شده است پرداخته می شود. در نگارش این فصل از پایان نامه نباید هیچ گونه کپی از مقالات و کتاب ها وجود داشته باشد و مفاهیم باید از زبان دانشجو و با بیان وی نگارش گردد. پژوهش هایی که در گذشته انجام گرفته اند باید به ترتیب از قدیم تا جدید آورده شوند و هرچقدر از مقالات جدیدتری در این جا استفاده گردد اعتبار پایان نامه نیز افزایش خواهد یافت.

فصل سوم پایان نامه: روش تحقیق به صورت کمی و کیفی در این فصل از پایان نامه باید به صورت دقیق نوشه شود. در واقع در این فصل باید روش های جمع آوری داده ها را بیان نمود و در صورتی که فرد در رشته ای فنی و یا آزمایشگاهی مشغول به تحصیل است، مواد اولیه و تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در کار نیز باید در این فصل آورده شود.

انواع نمونه ها و روش های نمونه گیری، جامعه آماری، متغیرهای مختلف تحقیق و … باید در فصل سوم پایان نامه به صورت کامل معرفی گردند.

فصل چهارم پایان نامه: این فصل که در واقع جان مایه پایان نامه محسوب می شود و تمام نتایج حاصل از کار در آن قرار می گیرد شامل آنالیز و تجزیه و تحلیل داده های مختلفی است که در پژوهش به دست آمده است. در واقع هرگونه آزمایشی در پروژه پایان نامه انجام شده است دارای یک سری نتایج است که این نتایج به صورت نمودارها و اشکال مختلف به همراه تفسیر و آنالیز آنها در فصل چهارم پایان نامه قرار می گیرد. اهمیت فصل چهارم در نمره دهی اساتید و داوران بسیار زیاد است و در صورتی که در انجام این فصل کوتاهی گردد قطعا دانشجو با کسر نمره مواجه خواهد شد.

به علاوه داده های موجود در فصل چهارم پایان نامه بخش اصلی مقالات را تشکیل می دهند و می توان از آنها برای نوشتن مقاله نیز استفاده نمود.

فصل پنجم پایان نامه: در نهایت در فصل پنجم و آخر پایان نامه خلاصه ای از چهار فصل نوشته شده قرار می گیرد و یک نتیجه گیری کلی با نگارش مناسب در رابطه با دلیل انتخاب موضوع و نحوه انجام کار و نتایج داده ها نوشته می شود.

پایان نامه کارشناسی ارشد چند صفحه است؟

معمولا تعداد صفحات پایان نامه اهمیت زیادی نداشته و بیشتر محتوای آن است که می تواند در نمره دهی و کیفیت پایان نامه موثر واقع شود. رشته های مختلف ممکن است دارای صفحات پایان نامه متفاوتی باشند و در واقع استاندارد خاصی برای آن وجود ندارد. اما به طور کلی بر طبق دستورات دانشگاه ها، فصل اول در حدود 10 تا 15 صفحه، فصل دوم 50 تا 80 صفحه، فصل سوم 10 تا 15 صفحه، فصل چهارم 10 تا 15 صفحه و فصل پنجم نیز 10 تا 15 صفحه در نظر گرفته می شود. در نهایت تعداد صفحات کلی پایان نامه حدود 110 تا 180 صفحه می گردد.

حداقل صفحه پایان نامه (پایان نامه چند صفحه باید باشد؟)

باید گفت که برای پایان نامه حداقل صفحه ای تعیین نشده بلکه باید در یک پایان نامه به تموم جوانب مسئله پرداخت و همه استانداردهای آن را رعایت کرد و در حد عرف و چیزی که بین دانشجویان رایج است در همان تعداد و کیفیت صفحات پایان نامه آماده شود. میزان اینکه پایان نامه حداقل چند صفحه باید باشد مقدار و تعداد صفحه معلوم و مشخصی نیست.

حداکثر صفحات پایان نامه

برای حداکثر صفحات پایان نامه نیز مقدار مشخصی تعیین نشده. در کل می بایست اختصارنویسی و همچنین بیان کل مطلب در متن رعایت شود.

برای ثبت عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد چه مراحلی را باید طی کرد؟

یکی از دغدغه هایی که دانشجویان کارشناسی ارشد از همان ابتدای آغاز تحصیل با آن مواجه هستند، انتخاب عنوان پایان نامه است. فردی که وارد مقطع کارشناسی ارشد می گردد باید در ترم دوم خود اقدام به انتخاب موضوع پایان نامه نماید. انجام این کار به تنهایی ممکن است کار سختی باشد بنابراین بهتر است در ابتدا استاد راهنمای خود را انتخاب نموده و سپس با مشورت ها و راهنمایی های وی موضوع انتخاب گردد.

هر فرد ممکن است در رشته تحصیلی خود به شاخه ها و موضوعات مختلفی علاقمند باشد که بهتر است موضوع پایان نامه نیز از موارد مورد علاقه دانشجو انتخاب گردد. برای این کار نیاز است تا کلید واژه هایی که در ذهن دارید را در Google scholar جستجو کرده و مقالات و کتب چاپ شده در آن حوزه را مطالعه نمایید. اگر متوجه شدید که علاقمند به کار کردن در این حوزه ها هستید بهتر است موضوع را با استاد راهنمای خود مطرح نموده و با کمک وی تصمیم نهایی را بگیرید. البته در ابتدا نیاز است تا رزومه اساتید را بررسی نموده و استادی را انتخاب کنید که در حوزه علایق شما فعالیت دارد.

موضوع انتخاب شده نباید تکراری باشد و برای اطمینان از عدم تکراری بودن آن باید به سایت ایرانداک مراجعه نمود و در نهایت پس از ثبت موضوع، اقدام به نوشتن پروپوزال و تصویب آن کرد. در پروپوزال باید به طرح مسئله پرداخته و روشی که قرار است برای حل این مسئله به کار گیرید را با ذکر مواد و وسایل مورد نیاز بیان نمایید.

پس از تایید استاد راهنما و ارسال پروپوزال باید منتظر تایید آن بود و در ادامه برای دریافت واحد پایان نامه و اقدام لازم را برای انجام آن دست به کار شد.

شما می توانید درخواست خود را برای انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری ، انجام پروپوزال ، انجام مقاله ، انجام پروژه spss و… به موسسه پایان نامه جو ارائه نمایید تا کارشناسان ما آن را به دقت بررسی کرده و درباره نحوه انجام، شرایط و مدت زمان انجام و هزینه آن با شما تماس حاصل نمایند و نکات لازم را برای شما بیان نمایند. همچنین شما می توانید با شماره تماس 09352458540 – 02155667116 یا از طریق واتساپ موبایل – واتساپ دسکتاپ و یا تلگرام با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسواتساپتلگرامسفارش