برای خواندن یک مقاله، کتاب و یا هر مطلبی، مقدمه؛ اولین قسمتی است که به سراغش می روید، چرا که یک دید کلی از مطالبی که قرار است بخوانید، به شما می دهد. در واقع این مقدمه یا خلاصه مطلب، اولین مواجه خواننده با متن است.

پایان نامه نیز از این قاعده مستثنی نیست و با چکیده ای که دارد، یک دید کلی به خواننده می‌دهد. طبق آمار؛ چکیده پایان نامه، بیشتر از سایر بخش‌های یک پایان‌نامه یا مقاله خوانده می‌شود. بنابراین باید به گونه‌ای نوشته شود که واضح، مختصر و مفید و در عین حال کامل باشد.

در نتیجه نحوه نگارش آن، اهمیت بسیاری دارد. در واقع شما با یک نگارش خوب، می‌توانید خواننده را از بین صدها پایان نامه مشابه دیگر، برای خواندن بقیه متن پایان نامه خود، ترغیب کنید. پس در ابتدا باید بدانید که چکیده پایان نامه چیست؟  چگونه نوشته می شود و چه نکاتی را باید حین نوشتن رعایت کرد.

چکیده پایان نامه چیست؟

اگر بخواهیم چکیده را تعریف کنیم؛ در واقع اولین مطلب از هر نوشته ای است که با آن مواجه می‌شود. از آنجایی که چکیده پایان نامه، اطلاعات مفید و مختصری از نحوه کار و نتیجه نهایی می دهد، بیشتر از سایر بخش ها مورد مطالعه قرار می گیرد.

در واقع چکیده پایان نامه، به خواننده کمک می کند تا بفهمد، آیا مطالب این پایان نامه، برای کار او مفید هست یا خیر! به همین دلیل چکیده پایان نامه، آخر کار نوشته می شود تا نویسنده به اندازه کافی تسلط بر محتوا داشته باشد و بتواند یک چکیده مناسب و با محتوای مفید بنویسد.

نحوه نوشتن چکیده پایان نامه

نکاتی که باید در نوشتن چکیده پایان نامه مد نظر داشته باشید، عبارت است از:

برای نوشتن یک چکیده خوب، باید کل متن پایان نامه حداقل دوبار به طور کامل، بخوانید و نکات مهم را علامت‌گذاری کنید.

سپس همه آنها را کنار هم بیاورید، یک پیش نویس تهیه کنید و با جمله بندی جدید بنویسید. دقت داشته باشید که حتماً نباید عین جملات موجود در پایان‌نامه را در چکیده بیاورید، بلکه باید سعی کنید با جملاتی کوتاه تر، مفهوم اصلی را به طور کامل منتقل کنید.

این نکته را هم مد نظر داشته باشید که ترتیب مطالب در چکیده، باید عین متن اصلی باشد. پس، سعی کنید زمان کافی به این کار اختصاص دهید. وقتی به اندازه کافی زمان بگذارید، فرصت برای مطالعه چندباره آن دارید.

در هنگام نوشتن چکیده پایان نامه حتماً از افعالی با زمان گذشته و یک لحن گزارشی استفاده کنید، زیرا شما در خصوص پژوهشی صحبت می‌کنید که به پایان رسیده است و شما در حال ارائه گزارشی از آنچه انجام داده اید، هستید.

با هر بار مرور متن چکیده، سعی کنید اطلاعات اضافی و فرعی را حذف کنید و اگر قسمت مهمی را جا گذاشته اید، جایگزین کنید. تا جایی که ممکن است از جملات کوتاه و روان استفاده کنید و خواننده را گمراه نکنید.

متن نهایی چکیده باید شامل:

  • مساله تحقیق،
  • هدف از انجام آن،
  • روش‌های مورداستفاده و چگونگی انجام پروژه،
  • نتایج و یافته‌های به دست آمده + نتیجه‌گیری،
  • کاربرد آن در صنعت و…،

کل این ساختار باید به صورت منسجم و پیوسته ارائه شود تا به مفهوم اصلی آسیبی نرسد.

در ضمن فراموش نکنید که برای نوشتن چکیده با محدودیت تعداد کلمات روبه رو هستید و باید کل متن را در قالب جملاتی کوتاه و با بیانی واضح و دقیق، برای مخاطب ارائه کنید.

در پایان نیز با توجه به آنچه نوشته اید، لیستی از کلیدواژه‌ها یا کلمات کلیدی را هم بنویسید. انتخاب کلیدواژه های مناسب از آن جهت اهمیت دارد که به مخاطب کمک می کنند تا در کسری از ثانیه متوجه شود که آیا پایان نامه شما مناسب کارشان هست یا نه! حتی کاربران اینترنت نیز راحت  تر می توانند به پروژه شما دسترسی پیدا کنند.

نمونه چکیده پایان نامه

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در پایان دوره تحصیلی خود، موظف به ارائه فعالیت های علمی شان در قالب پایان نامه هستند. هر کدام از آنها برای نوشتن چکیده پایان نامه، بر اساس نوع رشته، نوع فعالیت، دانشگاه و… موظف به رعایت قوانینی هستند. با این حال برای فهم بهتر آنچه گفته شد، مثال هایی از رشته های مختلف را با هم بررسی می کنیم:

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

موضوع: بررسی انتشار گاز کلر در حوادث

کلر گازی است با رنگ زرد مایل به سبز که بویی تند داشته و بسیار سمی می باشد. به همین دلیل تنفس آن باعث خفگی شده تا آنجا که از این ماده به عنوان سلاح شیمیایی در جنگ ها استفاده می گردد.

کلر در سال 1744 میلادی در آزمایشگاهی در سوئد کشف و در سال 1810 به عنوان یک عنصر جدید شناخته شد. نام کلر از کلمه یونانی بنام «کلرس» که به معنای سبز کمرنگ می باشد، اقتباس گردیده است.

گاز کلر به عنوان یکی از مواد شیمیایی استراتژیک در جهان مطرح است. کلر از تصفیه آب گرفته تا صنایع تولیدی به کار برده می شود. علاوه بر کاربردهای مفید، به دلیل خطرناک بودن کلر برای سلامتی انسان ها از آن در حملات تروریستی استفاده می شود. انتشار ناخواسته گاز کلر طی حوادث نیز تلفاتی در پی خواهد داشت.

بنابراین، بررسی خواص کلر و مدل سازی انتشار آن برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی یک ضرورت می باشد. در این مطالعه، ابتدا به تعریف گاز کلر و خصوصیات آن پرداخته و سپس به بررسی حوادثی که منجر به انتشار گاز کلر به محیط در حد وسیع شده است، می پردازیم. سپس به بررسی خلل های موجود در مدل سازی انتشار گازهای سنگین به ویژه کلر پرداخته می شود.

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

موضوع: بررسی میزان استرس شغلی در واحدهای کم حادثه و پر حادثه شرکت هواپیمایی هما در سال ۱۳۸۳ – ۱۳۸۴

امروزه استرس یکی از واژه های بسیار معمول و آشنایی است که همه ما با آن به نحوی درگیـر هستیم و در مقابـل حوادث شغلی نیز تاثیر بدی بر روی سازمان و شرکت ها و نیروی انسانی آنها دارند.

این تحقیق با هدف بررسی میزان استرس شغلی در واحدهای کم حادثـه و پرحادثـه شـرکت هواپیمـایی همـا صورت گرفته است. با توجه به فرضیات و سوالات مورد نظر در این تحقیق، از روش تحقیـق عملـی – مقایسـه ای سود جسته است.

جامعه آماری ۳۰۶۰ نفر می باشند که با استفاده از جدول مورگـان تعـداد نمونـه ۳۴۵ نفـری انتخاب شد. در راستای پاسخگویی به فرضیات پژوهشی کار جمع آوری اطلاعات صورت گرفت کـه بـرای جمـع آوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه استفاده شد.

این پرسشنامه شامل ۳۵ سوال مـی باشـد و براسـاس مقیـاس “لیکرت” و درجات آن شامل: کاملاٌ موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملاٌ مخالفم مـی باشـند.

پرسشـنامه در مرحله اول برای تعیین میزان اعتبار آن به صورت آزمایشی روی ۴۰ نفر اجرا شد که آلفای بدست آمده برابر بـا a/0=91 است. سپس در مرحله دوم پرسشنامه به صورت نهایی اجرا شد و اطلاعـات بدسـت آمـده ابتـدا مـورد تحلیل توصیفی و استنباطی و سپس فرضیات بررسی شدند.

نتایج بدست آمده از این تحقیـق بـر پایـه فرضـیات نشان می دهد که: بین کارکنان در واحدهای کم حادثه و پر حادثه از نظر میزان استرس تفاوت وجود دارد. بین ویژگی های نقش هر کس در واحدهای کم حادثه و پر حادثه تفاوت وجود دارد. البته تفاوت معناداری بین واحدهای کم حادثه و پر حادثه از نظر ویژگی های شغل وجود نداشت.

استرس شغلی در زنان و مردان به طور معناداری متفاوت است. میزان درآمد به عنوان عاملی تعدیل کننده نتوانسته تاثیر استرس را کنترل نماید و بالاخره کارگران و کارکنانی که دوره های آموزشی مرتبط با شغل گذرانده باشند از استرس کمتری نسـبت به کارگران و کارکنانی که این دوره ها را نگذرانده اند برخوردارند.

اگر به هر کدام از دو نمونه بالا نگاهی بیندازید، متوجه آنچه تا به اینجا گفته شد، می شوید. درست است که هر کدام از چکیده ها مربوط به پایان نامه های متفاوت از رشته های متفاوت است، اما هر دو ساختار اصلی را رعایت کرده اند ( مساله تحقیق، هدف از انجام آن، روش‌های مورد استفاده و چگونگی انجام پروژه، نتایج و یافته‌های به دست آمده + نتیجه‌گیری، کاربرد آن در صنعت و…)

نتیجه اینکه…

با توجه به آنچه گفته شد:

 

اگر بر محتوای پایان‌نامه خود تسلط داشته باشید،

نحوه نوشتن چکیده‌ پایان نامه را هم بدانید،

نکاتی که برای یک نگارش حرف ای نیز ارائه شد را رعایت کنید،

به راحتی قادر هستید تا یک چکیده‌ مناسب برای پایان‌نامه‌تان بنویسید. قطعاً شما زمان و زحمت زیادی صرف نوشتن پایان نامه کرده اید، پس طبیعی است که وقت بگذارید و طبق آنچه در این مقاله گفته شد، چکیده مناسبی هم ارائه کنید.

شما می توانید درخواست خود را برای انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری ، انجام پروپوزال ، انجام مقاله ، انجام پروژه spss و… به موسسه پایان نامه جو ارائه نمایید تا کارشناسان ما آن را به دقت بررسی کرده و درباره نحوه انجام، شرایط و مدت زمان انجام و هزینه آن با شما تماس حاصل نمایند و نکات لازم را برای شما بیان نمایند. همچنین شما می توانید با شماره تماس 09352458540 – 02155667116 یا از طریق واتساپ موبایل – واتساپ دسکتاپ و یا تلگرام با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسواتساپتلگرامسفارش